torsdag, 23 mars 2017 00:00

Fra Adenbukta til turseilermøte Featured

(0 votes)
TRYGG HAVN: Gina og Lars Fredrik sammen med tidligere ambassadør Jon Westborg. TRYGG HAVN: Gina og Lars Fredrik sammen med tidligere ambassadør Jon Westborg. privat.

Tamara" er nettopp kommet helskinnet gjennom verdens mest beryktede piratfarvann.

Den norske seilbåten "Tamara" på 45 fot med Gina Lillemork Nilsen og Lars Fredrik Moe-Helgesen fra Drøbak ankom Hurghada i Egypt. søndag 12. mars 2017. "Tamara" seilte fra Singapore 12. februar og har foruten korte bunkringstopp på Maldivene og Sawakin i Sudan seilt direkte gjennom Det indiske hav og Adenbukta. Mannskapet er Gina Lillemork Nilsen og Lars Fredrik Moe-Helgesen.

Piratfarvann

- 3000 nm igjennom piratfarvann var jo ingenting for et par vikinger. Nå sitter vi og nyter en velfortjent øl i en fin havn i Hurghada. Det ble en lang kveld i går immigrasjonsmyndighetene trodde ikke helt på vår reiserute, skriver Lars Fredrik til KNS Tur- og havseilergruppes leder Håkon Ingvaldsen fra Egypt.

Ingvaldsen har vært kontaktperson på land for paret, og sørget for rgelmessige  oppdateringer av værmeldinger og annen viktig info til paret undervis.
Til høsten står paret på listen over foredragsholdere på at av mandagsmøtene til KNs tur- og havseilere.

Åtte år siden sist

Få, om noen norske seilbåter har seilt ruten gjennom Adenbukta de siste åtte årene. Østkysten av Somalia og Adenbukta er definert som høyrisiko område med utbredt piratvirksomhet.

I 2009 seilte  Finn Mortensen (51) og Tove Tangen (40) fra Bodø i fra Maldivene til Aden i seilbåten "Xanadu". Bodøbåten varmed i en kolonne med båter som seilte sammen gjennom bukta i en såkalt "trygg korridor". Paret fikk plutselig øye på en mistenkelig hurtigbåt som nærmet seg.

Den norske 34 fots seilbåten "Silene" forlot Norge i 2006 og seilte jorden rundt via Jemen og Aden i 2009 med Elin og Jørn Nygård om bord.

Vurderte risikoen

Nato sin «Operation OCEAN SHIELD» gir etter hvert gode resultater og "Tamara" vurderte risikoen for å bli utsatt for kidnapping eller ranet som begrenset. Området er fremdeles definert som «High Risk Area», så en rekke ekstraordinære tiltak ble iverksatt:

· Ingen publisitet om seilasen før avreise.

· Deler av seilasen gjennomført uten lanterner og AIS sender påskrudd.

· Daglige statusmeldinger til «Land mannskap» i Norge som har fulgt båten nøye gjennom denne delen av reisen.

·  Grundige undersøkelser før de la ut på denne reisen og de hentet profesjonelle råd bl. a. fra Bergen Risk Solution.

Rapporten den 26. februar kom ikke gjennom som avtalt. Tamara befant seg da nord-øst av Socotra (Somalisk øy) og dette var regnet som de absolutt mest risikable delen av strekningen. Teknisk problem med satellitt telefonen var årsaken, og lettelsen stor her hjemme når vi fikk kontakt 14 timer på «overtid», sier Håkon Ingvaldsen som har bistått med værmeldinger og annen info underveis.

"Tamara" seilte fra Oslo sommeren 2015, med planer om to år lang jordomseiling. Om noen uker vil de gå gjennom Suezkanalen og sette kursen mot Kreta. Planen er å komme tilbake til Oslo sommeren 2017.

Les mer om deres spennende reise: https://tamaraseiltur.com/

Nato Alliert kommando:

Kart HRA Område

Read 138 times Last modified on torsdag, 23 mars 2017 13:14
More in this category: « Turseilermøte 2.mai

KNS er Norges største seilforening og en aktiv regattaarrangør. KNS er tilsluttet Norges Seilforbund (NSF). Blant ca. 4000 medlemmer finner du en stor juniorgruppe, mange ivrige jenteseilere, hundrevis av tur- og havkappseilere og flere av Norges beste regattaseilere. I KNS finner du både fellesskap og særinteresser, alt avhengig av hva du er ute etter.
KNS har en fast ansatt ledelse og stab som dekker foreningens virksomhet og daglige drift.
Kongelig Norsk Seilforening,Huk Aveny 1,0287 Oslo
Telefon: 23 27 56 00,E-post:info@kns.no

turseiling kns

Hei!

Er du fersk i seilmiljøet med ny båt, eller erfaren langturseiler med mange år på hekken?

Gruppen vår består av seilere på alle nivåer og i alle aldre, fra småbarnsfamiler, til unge voksne og pensjonister som har vokst opp med turseiling.

Men det er plass til flere, og vi ønsker flere aktive medlemmer velkommen som en del av turmiljøet!

Som turseiler kan du bli med på følgende arrangementer:

•    Pinsesamling

•    Sommercruise

•    Turseilercup / onsdagsseilaser

•    Månedlige temakvelder i vinterhalvåret

•    Høstsamling

Kontakt oss på epost: turseiler@kns.no eller du kan møte opp på våre temakvelder!

Turseilergruppen er en del av KNS sitt medlemstilbud.

Du finner informasjon til kontaktpersoner her.