Melleby vant på Aker Brygge

SEIRET: Eivind Melleby og hans lag tok spikeren i årets første GSC. Foto: Magne Klann/Grundig . SEIRET: Eivind Melleby og hans lag tok spikeren i årets første GSC. Foto: Magne Klann/Grundig .

Eivind Melleby seilte J/70 for første gang, og vant like godt hele regattaen. Noe lignende har visst skjedd før.

I Grundig Sailing Cup seiler man J/70 poolbåter. Man stiller til start med seilklærne sine, og ikke stort annet. Vinnerlagene skålte i champagne på premieutdelingen, og reflekterte over regattaformatet:

– For oss som har seilt hele livet, og vært vant til å pakke båter på henger for å reise til regatta, er dette konseptet helt fantastisk. Det er nesten for godt til å være sant sier Anders Toppe fra SailLogic laget. Resten av vinnerlagene stemmer i.

Værgudene var ikke bestevenner med oss på Aker Brygge denne gangen, men det var utmerket stemning likevel. Fire flighter ble avviklet i lett vind og og litt skiftende forhold. Banen på Aker Brygge er utfordrende med vindskift og trykkforskjeller. Spennende!

«Siste stein» vant regattaen overlegent med serien 2-1-1-1. Laget bestod av rormann og OL-seiler Eivind Melleby, taktiker Lars Horn Johannessen, trimmer Petter Hessen og baugmann Svein Sørensen. Eivind hadde aldri seilt J/70 før, så denne seieren er ekstra imponerende. Det samme skjedde også første gang han seilte «pool-båt regatta». Den gang i CB66. I intervju med den svenske arrangøren kom følgende legendariske ordveksling:

«Har du seglat mycket CB66’a?»

«Nei, aldri. Men jeg har sett en del bilder av den»

Eivind har seilt mye Melges 24, og synes båtene har klare forskjeller:

– De er jo helt like i oppsettet, så båthåndteringen blir jo veldig lik. J/70 er smalere og har litt mindre seil enn Melges 24, så følelsen er litt forskjellig. Når den er såpass smal, blir den også litt ustabil.

– Du seiler båten veldig flatt i forhold til mange andre. Er det noe du er bevisst på?

– Ja, jeg synes det var greit å ha den helt nøytral på roret. En båt som krenger akselererer dårligere. Dette har med båtfølelse å gjøre, og det kjentes riktig å seile sånn.

I første seilas fikk «Siste stein» en dårlig start. Vinden løyet rett før start, og snudde litt opp ned på ting. De rundet på fjerdeplass, men seilte seg mesterlig opp til andre. Deretter var det parademarsj med spikre i de tre neste.

Værgudene var ikke i det beste humøret søndag. Foto: Anders Kristensen.

web GSC Oslo Anders Kristensen

Forårsvinner «SailLogic» med Didrik Godager ved roret, Mikkel Hessen og Anders Toppe sikret andreplassen. De hadde en god start med seier i første. Før det ledet de stort det aller første racet, men dette ble avlyst på grunn av maksimaltiden i den svake vinden. Det samme skjedde i siste race på lørdag, og jammen ledet de ikke stort da også. Til slutt fikk de serien 1-1-3-2 – solid seiling med andre ord.

Tett bak fulgte det danske laget «@syndetliga» med serien 3-3-1-1. Disse tre lagene er allerede kvalifisert til finalen på Bygdin 23 og 24 september. Dette blir en spektakulær seanse i 1000 meters høyde i Jotunheimen. Før det er vi spente på andre runde i Grundig Sailing Cup på Hankø 29 juni til 1 juli, og tredje runde i Son 29 til 30 juli. Her må det smidig ferieplanlegging til for en del seilere. Samtidig er dette kanskje de beste tidene i året å seile regatta her til lands. Vi satser på solgangsbris og shorts-føre.

Seilerne benyttet pausene til å følge med på America´s Cup hos Grundig.

web Grundig Sailing Cup Oslo Grundig stand Anders kristensen

web GSC Oslo Americas cup på tv