KNS + Aktiv mot kreft = Pusterommet på sjøen

(0 votes)
SAMARBEID: Generalsektretær Anders Kristensen,Daglig leder i Aktiv mot kreft Helle Aanesen og gudmor Elisabeth Grieg foran båten. SAMARBEID: Generalsektretær Anders Kristensen,Daglig leder i Aktiv mot kreft Helle Aanesen og gudmor Elisabeth Grieg foran båten. Linn Krogh Hansen

Aktiv mot kreft har fått et nytt Pusterom;  "Anne Grete"- på bøljan blå.

J/80-en "Anne Grete" skal være et pusterom for kreftpasienter og deres pårørende, og ble høytidelig døpt av Elisabeth Grieg på Aker brygge i kveld. Og navnet? Det var hemmelig frem til siste minutt.

Helle Aanesen i Aktiv mot kreft fortalte at båten ville kalles opp etter en av de tre jentene som har trent mot Færderseilasen under instruksjon av skipper Steff Herbern.

- Vi har trukket lodd, og det ble Anne Grete, fastslo Aanesen foran publikum og presse.

GUDMOR: Elisabeth Grieg døper "barnet".

Elisabeth Grieg er gudmor for båten Aktiv mot kreft.

Færderseilasen blir første regatta for båten Pusterommet på sjøen, som er et samarbeid mellom  Kongelig Norsk Seilforening og Aktiv mot kreft. Båten ble døpt  av Elisabeth Grieg 6.juni på Aker brygge.

Kongelig Norsk Seilforening (KNS) ønsker i samarbeid med Aktiv mot kreft å finansiere og profilere en J/80 seilbåt for å kunne tilby «et pusterom på sjøen» for kreftrammede og deres familier.

Ved å helprofilere en seilbåt med Aktiv mot kreft og Pusterommetktiv mot kreft og Pusterommet på sjøen vil den bli synlig for alle på sjøen, samtidig som den vil være synlig på land når den ikke er i bruk og minne alle om hvor viktig fysisk aktivitet er i hverdagen både for friske og syke.

Båten ble lansert  og døpt 6. juni under Færder Sailing Week, tre dager før selve Færderseilasen 9.juni, der båten deltar.  Elisabeth Grieg ble valgt som gudmor.

−Pusterommet på sjøen vil seile Færdern 2017 med et mannskap hvor alle har vært rammet av kreft og vært ivrige brukere av Pusterommet på sitt respektive sykehus. I tillegg har båten med den tidligere OL-seileren AlexanderWang-Hansen og sist, men ikke minst Steff Herbern som skipper, forteller Helle Aanesen, daglig leder i Aktiv mot kreft.

ETTER DÅPEN: "Anne Grete" under seil med gennaker for første gang.

Anne grete Aktiv mot kreft j80

Ta med pårørende på sjøen
Stiftelsen Aktiv mot kreft ble etablert av Grete Waitz og Helle Aanesen i 2007 for å få fysisk aktivitet inkludert som en del av kreftbehandlingen. Aktiv mot kreft etablerer blant annet Pusterom, som er treningssentre for kreftpasienter på norske sykehus. Hittil er det åpnet Pusterom ved 15 sykehus.

−KNS ønsker sammen med Aktiv mot kreft å skape et annerledes Pusterom enn de som finnes på sykehusene rundt om i Norge i dag. Dette vil være et tilbud for kreftpasienter, men også for deres familier og pårørende slik at de kan gjøre noe sammen i en ellers vanskelig hverdag. Det er ofte en stor psykisk påkjennelse å være pårørende til kreftrammede, og vi ønsker med dette å gi en positiv opplevelse ikke bare til den som er syk, sier Anders Kristensen, generalsekretær i KNS.

Båten vil foruten å delta i Færderseilasen og ved andre store arrangementer, også brukes i de ukentlige onsdagsregattaene til KNS. Promoteringen skal være godt synlig både på sjøen og fra land.

Når båten ikke benyttes av Aktiv mot kreft vi den bli benyttet til trening for personer og grupper uten tilgang til egen båt, men som trenger å komme i aktivitet. Båten vil på denne måten hele tiden opprettholde og støtte hovedmålet om aktivitet.

GÅR FOR SEIER: Anne Grete Sagen,  t.v, fikk æren av å få båten oppkalt etter seg. Her sammen emd lagvenninne Line, før en treningstur i vår. - Vi går for seier, sier sier jentene.

AKtiv mot kreft Line og Anne Grete

Landsdekkende målgruppe

Med ny båt vil KNS kunne ivareta en helt ny målgruppe, støtte en svært god sak og fremme motivasjon for aktivitet.

KNS samarbeider tett med Aktiv mot kreft gjennom hele prosessen og er aktive i markedsføringen og gjennomføringen av prosjektet. Pusterommene, som Aktiv mot kreft har etablert på 15 sykehus,  involveres naturlig i prosjektet ved at det er brukerne av Pusterommene som får tilbud om å være med og seile – sammen med sine pårørende. På denne måten inkluderes etter hvert store deler av landet, da Aktiv mot kreft har som målsetting å etablere Pusterom på alle landets kreftsykehus.

SKIPPER: Steff Herbern er skipper på J/80   "Anne Grete" i Færdern. Steff, som selv har vært gjennom runder med kreftbehandling, er en av initiativtakerne til samarbeidet.

Steff herbern

Read 852 times