VM i 8mR på TV2

VM i 8mR på TV2 Coverfoto for VM 8mR.

VM i 8mR på Hankø er et av fire store arrangementer under tidenes idrettshelg i Fredrikstad.

Helgen 18. – 20. august er det duket for sportsfest i Fredrikstad, med den kvinnelige verdenseliten i sykling, NM i bueskytting, Fredrikstad Triathlon og naturligvis  verdensmesterskapet i 8mR p Hankø, der H. M. Kong Harald stiller til start. Takket være syklistene, blir det TV-dekking  som også 8mR-VM nyter godt av.

Ladies Tour of Norway

Ladies Tour of Norway 2017 arrangeres i perioden 17. – 20. august med målgang i Fredrikstad sentrum 19. august.

Det er første gang i historien at det arrangeres et helt etapperitt på World Tour-nivå, på nivå med Giro d’Italia og Tour de France i Skandinavia. Rittet starter med en kort prolog torsdag den 17. august og deretter tre felles-starter fredag-lørdag og søndag. Etappe 2 lørdag 19. august har start i Sarpsborg sentrum og målgang i Fredrikstad sentrum. Hele verdenseliten stiller til start, og det er gjort en avtale om at rittet skal sendes direkte på TV2 hovedkanalen fredag-søndag.

TV-kanalen vil følge syklistene med helikopter sørover inn mot byen før målgang, og vil ta turen over Hankø for å få med en snutt fra seil-VM. Det er også muligheter for at det blir flere innslag på TV i løpet av helgen. VM i 8mR arrangeres på Hankø i perioden 10. – 20. august, og skal også følges fra storskjermen i Fredrikstad sentrum den siste helgen i mesterskapet.

Med et av Norges mest spektakulære triatlon i sentrum av byen, VM i seiling på Hankø, NM i bueskyting på Kongsten, og Ladies Tour of Norway med målgang i Fredrikstad lover dette godt for en skikkelig sportsfest.

– I jubileumsåret feirer vi ikke bare byens historie, vi feirer også dagens Fredrikstad. Her har idretten en sentral rolle. Når vi først er så heldige å ha så mange spennende og tunge idrettsarrangementer i byen samtidig, må vi benytte sjansen til å lage en skikkelig idrettsfest, sier Irene Østbø, prosjektleder for Fredrikstad 450 år.

Storskjerm og publikumstelt på Tollbodplassen

For å legge til rette for publikum etableres det en «Hot Spot» arena på Tollbodplassen denne helgen.

– Arenaen på Tollbodplassen skal fungere som en møteplass for både deltakere og publikum. Her skal man kunne få informasjon om samtlige arrangementer mens de pågår. Det vil bli storskjerm og et publikumstelt med underholdning, aktiviteter og matservering, sier André Flatner, idrettssjef i Fredrikstad kommune.

Tollbodplassen vil også være hovedarena for Ladies Tour of Norway, hvor blant annet alle lagbussene står oppstilt. Samtidig vil traseen for løpsetappene i Fredrikstad Triathlon passere Tollbodplassen.

– Sjeldent har vi opplevd et såpass bredt og godt idrettsprogram i Fredrikstad. Her er det noe for enhver smak, både som deltager, eller publikummer. Dette blir en idrettsfest en 450-åring verdig, sier Flatner.

Fredrikstad Triathlon 2017

Fredrikstad Triathlon 2017 arrangeres i Fredrikstad sentrum 19. august.

Skiftesonen er plassert på Stortorvet og starten går fra Byferga. Svømmeetappen går langs bryggepromenaden i sentrum, deler av sykkeletappen og hele løpeetappen går i sentrum. Antatt antall deltakere på arrangementet er 400.

I 2016 ble arrangementet for første gang gjennomført i Fredrikstad sentrum. Arrangementet var så vellykket at en ønsker å utvide konseptet med et nytt og utvidet tilbud i 2017. Som et sidearrangement til selve triathlonkonkurransen vil det også bli arrangert et 1 – 10 mosjonsløp hvor deltakerne selv kan bestemme hvor mange runder de vil løpe. En runde er en km og man kan maks løpe 10 runder. Løpet er åpent for alle og har til hensikt å få flest mulig folk i bevegelse.

NM i bueskyting

NM i skiveskyting arrangeres 18. – 20 august på Kongsten hovedbane.

Fredrikstad Bueskyttere har 60 års jubileum i 2017. I den forbindelse er klubben tildelt Norgesmesterskap i skiveskyting – NM skive i 2017 og i 2018.

De innledende rundene blir på Kongsten hovedbane fredag og lørdag. Finalene vil finne sted ved Glasshytta i Gamlebyen søndag, med skyting mot vollene.

Fredrikstad Bueskyttere har utøvere på høyt nivå, også internasjonalt, og utgjør en viktig del av norsk bueskytterhistorie. Bård Nesteng deltok i 2016 i sitt tredje Olympiske mesterskap, og var eneste norske utøver i bueskyting.

Norgesmesterskapet har utøvere fra 13 år og helt opp til pensjonistalder. Antall deltagere har de siste tre årene vært 250 – 300 utøvere.

Read 751 times Last modified on onsdag, 12 april 2017 19:24