fredag, 05 mai 2017 00:00

Invitasjon til Turseilercup 2017

Velkommen til årest turseilercup. Første regatta er 10.mai.

Turseilercupen (TS) er en serie treningsregattaer som arrangeres av KNS. Den er åpen for alle seilere fra ulike seilforeninger, det er  ønskelig at deltakerne er medlem av KNS. Sammenlagtvinneren vil få sin inngravering på den flotte vandrepokalen. Båter som deltar, skal føre KNS turseilervimpel (alternativt S-flagg) festet i akterstaget. Kommunikasjon med regattaledelse/arrangør skjer via VHF kanal 77.

Regattadager
Regattaene vil bli avviklet på følgende onsdager:  10. mai, 24. mai, 31. mai, 7. juni, 14. juni, 16. august, 23. august, 30. august, 6. september, 13. september og 20. september og 27. september

Ansvar
Alle deltagende båter skal være ansvarsforsikret i anerkjent forsikringsselskap. Arrangøren har intet ansvar for skader på personer eller materiell.

Påmelding.
TS-Cup 2017 vil ha sin egen regattaside. Her vil startlister, resultater og annen informasjon være slått opp på oppslagstavlen. Regattasiden finner du her.

Det er fullt mulig å melde seg på og bli med på TS-Cupen lenger ute i sesongen selv om en da går glipp av de første regattaene. Båtene skal ha seilnummer fra NSF og båten skal være målt og registrert med handicap NOR-rating. Hvis ikke, skal skipper ved påmeldingen oppgi NOR-rating handicap og begrunne dette. Det blir deretter regattakomiteens mandat å gi båten et fornuftig handikap i denne regattaen.

Påmelding skal angi:
Deltagers navn, kontakttelefonnummer og e-postadresse og Seilforening.
båttype, farge og båtens seilnummer. I tillegg båtens NOR-rating. Husk å oppgi hvilken regattabane som velges.

Seilføring og resultatberegning.
Resultatene for de enkelte regattaene vil bli beregnet på grunnlag av båtens NOR-rating og de vil bli publisert på regattasiden så fort de klare, vanligvis dagen etter regattaen. Det er ikke tillatt å seile med spinnaker eller genaker. Det er tillatt å spri ut forseilet på motsatt side av storseilet med en bom som ikke overstiger maksimumslengden for tillatt spinnakerbom.

Deltakende båter vil bli tildelt poeng etter følgende regler:
DNS (ikke startet) eller DSQ (diskvalifisert) får 1,50 poeng. Deltakere som får DNF (dvs. deltagere som har startet, men ikke fullført) får 1,00 poeng. Øvrige deltakere får en poengsum som tilsvarer plassiffer dividert på antall deltagere. På denne måten vil en seier i en regatta med mange deltagere gi større uttelling enn seier i en regatta med få deltagere. Det gjelder altså å få så lav poengsum som mulig. 7 regattaer teller med i sammendraget og de 5 dårligste resultatene skal strykes. Den deltaker som har lavest poengsum etter 13 regattaer, er vinner av serien.

Starttid og startprosedyre.

Starten skjer kl 1800. Startlinje ved utlagt bøye. Det startes det på eget initiativ kl 1800. Tjuvstartende båter er selv ansvarlige for å vende tilbake og starte på nytt, men de må runde startmerke (evt. startbåt) før ny start. Tjuvstartende båter som ikke vender tilbake og starter på nytt, vil bli registrert som DSQ (diskvalifisert).

Bane på faste merker.

Start og mållinje er en tenkt linje mellom grønn flytestake utenfor Lysaker og en utlagt oransje bøye. Start kl. 18.00. Start vil alltid være samme rekkefølge uansett vind. Mållinje er den samme som startlinje

Løpet.

1. Alltid utlagt bøye
  2. Geitegrunnen, rød stake babord
  3. Grunne for Gård, gul bøye babord
  4. Grønn stake utenfor Lysakerelva.
  5. Hukflu, grønn stake babord
  6. Mål samme som starlinje.

Første båt over mållinjen tar tiden på de andre, men for sikkerhets skyld bør hver og en ta tiden på egen målpassering.

Maksimal tid for regattaen er 120 minutter.

Regler og regelbrudd.

KNS bruker seilingsbestemmelser som man finner på manager2sail.no. Vi ønsker at TS-Cup skal være en regatta der vi først og fremst viser hensyn til hverandre slik at vi unngår at båter berører hverandre under regatta. For å unngå diskvalifikasjon kan deltaker fri seg fra straff ved å foreta straffevendinger etter start:

• Ved brudd på Kappseilingsreglene i Del 2 (Når båter møtes) kan man fri seg fra straff ved å foreta en 360 graders vending.
  • Ved brudd på regel 31 (berøring av merker) kan man fri seg fra straff ved å foreta en entørnsstraff - se regel 44.1 og 44.2.

Hvis noen mener at en båt har brutt en regel, skal det ropes protest eller signaliseres med rødt flagg, slik at båten som har gjort feil kan ta sin straff som nevnt ovenfor. Man kan ikke levere inn protest etter regattaen hvis ikke dette er gjort. For å si det enkelt: Vi ønsker ikke skriftlige protester, men at ting kan gjøres opp på regattabanen.

Hvis det likevel skal leveres inn protest, skal man umiddelbart etter målgang gi beskjed til målbåten hvem det protesteres på. Den som protesterer må også sørge for at båten(e) det protesteres på har fått beskjed. De involverte i hendelsen skal deretter levere sine forklaringer på standard protestskjema til regattakomiteen innen kl 18.00 dagen etter. Hvis denne prosedyren ikke følges blir protesten ikke akseptert av regatta komiteen. Regattakomiteen kan evt. forlenge skriftlig leveringsfristen i spesielle tilfeller.

Evt. protester vil bli behandlet av autorisert dommer som kan innkalle til høring

Alle KNS medlemmer og andre interesserte turseilere er velkomne til å delta!

MELD DEG PÅ HER

Read 415 times Last modified on mandag, 15 mai 2017 12:57