Her kan du leie båt til Færdern

(0 votes)
LEIER UT: Axel Nissen-Lie foran i sin TwoStar 36. LEIER UT: Axel Nissen-Lie foran i sin TwoStar 36. Selfie/Axel-Nissen-Lie /Seilas

Mangler du båt til familiehelgen eller Færderseilasen, kan du leie via Boatflex.

– Det er et paradoks. Mange uten båt vil gjerne oppleve Færderseilasen, mens det er mange båteiere som ikke seiler Færdern fordi det er en utfordring for å ta med seg mannskap, sier Twostar 36-eiere Axel Nissen-Lie. Seileren og Seilas-redaksjonssjefen fra Asker leide i fjor ut båten mens han selv var på ferie.

Han mener en profesjonell utleieordning er vinn-vinn for både leier og utleier, og forteller følgende om sin erfaring med utleie via Boatflex.

– Å leie ut båten kan være en løsning. Du får ikke bare folk å seile med, men kan i tillegg tjene noen kroner.

Med Boatflex er det mulig å leie ut båten med eller uten skipper. En fordel med å bruke Boatflex, fremfor å leie ut direkte, er at du får en profesjonell utleier som tar ansvar. Seilerne leier ut til Boatflex, som både blir en proff leietaker, og en proff utleier. Boatflex stiller med egen forsikring under utleieperioden.

Jeg har leid steder å bo ofte gjennom AirB&B eller tilsvarende, og leide ut båten min i sommer gjennom Boatflex. Vi hadde akkurat leid et sted på Sardinia da jeg leste om Boatflex, og tenkte; Hvorfor ikke leie ut båten den tiden vi er på Sardinia?

Båten ble leid av en tysker som var en regattaseiler på høyt nivå.

Mer tillit blant yngre

– Jeg føler at yngre mennesker har langt høyere tillit til hverandre, enn den eldre garde. De deler gjerne goder, og har ingen problemer med at fremmede bruker samme seng. Unge er kanskje ikke like private som eldre, og har derfor heller ingen sperre på å dele eiendeler, og tjene noen kroner.

Det er helt klart en høyere risiko å leie ut båten til bruk i en regatta enn til en privat helgetur. Fordelen med regattaseiling er at man lærer båten å kjenne, og blir testet litt uten for komfortsonen. Det gjør at seilere som seiler regatta også blir tryggere turseilere. Det er konkurranse-instinktet som gjør regattaseilere litt tøffere, men konkurranseinstinktet kan også gjøre at man tar sjanser. Med ukjent utstyr kan det gå feil.

Leier ut til Færdern

Om noen vil seile «Cilantra» i Færdern så må det bli med skipper. Jeg må jobbe, men min sønn på 18 år er villig til å ta jobben. Han har også vært med meg som mannskap på shorthandregattaer, og kjenner båten godt.

Read 2723 times